Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı, cinsiyet eşitliğini teşvik etmek ve sağlamak için stratejik bir yaklaşım sunmaktadır. Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı’na, eşitlik ilkesine uymak, fırsat eşitliği, kadınların liderlik pozisyonlarına
yükselmesi, cinsiyet temelli şiddetin önlenmesi, toplumsal duyarlılığın artması ve iyi bir imajın oluşturulması için ihtiyaç duyulmaktadır. Diğer bir açıdan bakıldığında ise bu plan, üniversitelerin toplum liderliği,
adalet ve eşitlik değerlerine uygun bir şekilde hareket etmelerini sağlamaktadır. Bu nedenlere bağlı olarak Doğuş Üniversitesi Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından hazırlanan toplumsal cinsiyet eşitliği eylem planının
detayları aşağıda yer almaktadır.
Kısaltmalar:
DOUKAM: Doğuş Üniversitesi Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi
MYO: Meslek Yüksekokulu
SEM: Sürekli Eğitim Merkezi
TCE: Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Doğuş Üniversitesi Toplumsal
Cinsiyet Eşitliği Kurum Stratejisi aşağıdaki başlıklardan oluşmaktadır:
1.
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Farkındalığını Artırmak
2.
İş-Yaşam Dengesi ve Örgüt Kültürü
3.
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Planlarının Araştırma ve Öğretim İçeriğine Entegrasyonu
4.
İşe Alım ve Kariyer İlerlemesinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
5.
Toplumsal Cinsiyete Dayalı Şiddetin Önlenmesi
1.
Toplumsal
Cinsiyet Eşitliği Farkındalığını Artırmak
Üniversitemizde toplumsal cinsiyet eşitliği anlayışının geliştirilebilmek için farkındalığı artıracak çalışmaların yapılması gerekmektedir.
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
1.1.
Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığını artırmak
| Konuyla ilgili günlerde, tercihen işbirlikleri yaparak etkinlikler (panel, vb.) düzenlenmesi ve iletişim çalışmalarının yapılması.
| Etkinliklerin düzenlenmesi
| Rektörlük,
DOUKAM
| 2023-2027
|
2.
İş-Yaşam
Dengesi ve Örgüt Kültürü
İş-yaşam dengesi, unvana, medeni duruma, çocuk sahipliğine, kıdeme, çalışma alanına göre ve tüm bunların üzerinde cinsiyet bağlamında farklılık göstermekte olup özellikle ebeveynlik ve bakım sorumluluğuna sahip kişiler
için ayrıca önemlidir. Bu nedenle gerek iş-yaşam dengesi gerekse örgüt kültürü ile ilgili stratejik planlamalar mutlaka toplumsal cinsiyet perspektifinden bakılarak oluşturulmalıdır. Akademik ve idari personel
ile öğrencilerin yararlandığı iş-yaşam dengesini sağlamaya yönelik mevcut imkânların yeniden düzenlenmesine, eksikliklerin tamamlanmasına yönelik strateji geliştirilmesi ve bu doğrultuda eylem planları oluşturulmasına ihtiyaç
duyulmuştur.
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
2.1.
Çocuk sahibi olan personelin iş-yaşam dengesini kurabilmesi için destekleyici koşulların sağlanması
| 0-5
yaş grubunda çocuğu olan personele yönelik çocuk bakım hizmetlerinin sağlanması için gerekli düzenlemelerin yapılması
| Mevcut kreş/anaokulunun fiziksel koşullarında yapılan yenilikler
0-5 yaş kreş/anaokulu bakım hizmetinin verilmesi
| Rektörlük,
Sağlık, Kültür ve Spor Hizmetleri Müdürlüğü
| 2023-2027
|
Kurumun anaokulunda sunulan hizmetlerin personelin çalışma saatleri dikkate alınarak iyileştirilmesi
| Anaokulunun verdiği hizmetlerden faydalanan personelin memnuniyet oranı
| Rektörlük,
Sağlık, Kültür ve Spor Hizmetleri Müdürlüğü
|
Anaokulu koşullarının iyileştirilerek uyku ve oyun odalarının ayrılmasının sağlanması
| Uyku ve oyun odalarının kurulması
| Rektörlük,
Sağlık, Kültür ve Spor Hizmetleri Müdürlüğü,
İdari İşler Müdürlüğü
|
| | |
| | |
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
2.2.
İş-yaşam dengesi ve örgüt kültüründe TCE’yi benimsetmek ve TCE konusunda farkındalık kazandırmak
| TCE etkinliklerin ve eğitimlerin düzenlenmesi, örgüt kültürü farkındalığının kazandırılması
| Mevcut durum analizinden sonra güncel durumu gösteren raporlar
| Rektörlük
DOUKAM
| 2023-2027
|
TCE ile ilgili sosyal etkinliklerin düzenlenmesi
| Sosyal etkinliklere katılım düzeyi göstergeleri
| Rektörlük, Fakülte/Enstitü/ MYO
|
TCE konusunda çalışma yapan personel ve öğrencilerin teşvik edilmesi
| TCE konusunda yapılan çalışmaların sayısı
| Rektörlük
DOUKAM
|
Sivil Toplum Kuruluşları ile TCE konusunda eğitim (örgüt kültürü oluşturma amaçlı) ve projeler için iş birliğinin teşvik edilmesi
| Sivil Toplum Kuruluşlarıyla işbirliği yapılan eğitim ve proje sayısı
| Rektörlük,
Fakülte/Enstitü/ MYO,
DOUKAM,
SEM
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
2.3.
İşe alım, iş güvencesi ve kariyer gelişimi açısından TCE’ye aykırı uygulamalarla mücadele etmek ve TCE’ye uygun pratikler geliştirmek
| İşe alım, iş güvencesi ve kariyer gelişimi göstergelerini izlemek
| Cinsiyet dağılımının raporlanması ve bu doğrultuda takiplerinin yapılması
| Rektörlük, Personel Müdürlüğü
| 2023-2027
|
Doğuş Üniversitesi personelinin çalışma saatlerine uygun olarak anaokulu hizmet saatlerinin düzenlenmesi
| 12 ay kesintisiz hizmet veren bir anaokulu
| Rektörlük,
Sağlık, Kültür ve Spor Hizmetleri Müdürlüğü
|
Fiziksel alt yapının ihtiyaçlar doğrultusunda iyileştirilmesi (anaokulu, sosyal yaşam merkezleri, dinlenme aktiviteleri vb)
| Personel ve öğrencilerin yararlanabileceği sosyal yaşam alan sayısı
| Rektörlük,
Sağlık, Kültür ve Spor Hizmetleri Müdürlüğü,
İdari İşler Müdürlüğü
|
3.
Toplumsal
Cinsiyet Eşitliği Planlarının Araştırma ve Öğretim İçeriğine Entegrasyonu
Doğuş Üniversitesi bünyesinde sahip olduğu sorumluluklarını en iyi şekilde sürdürebilmek için araştırma altyapısı içinde görev yapan tüm birimlerin, özellikle Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi’nin
kurumsal ilkelerinin, organizasyon yapısının ve yönergesinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine duyarlı bakış açısıyla yapılandırılması konuyla ilgili gereksinimlerin karşılanmasında önemli bir adım olacaktır. Ayrıca üniversitenin
ayrımcılık karşıtı ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine duyarlı araştırma ve eğitim-öğretim politikasının akademisyen ve öğrenciler tarafından benimsenmesini sağlamaya yardımcı mevcut mekanizmaların güçlendirilmesi, eksik olanların
yeniden yapılandırılması ve tüm bu değişimin izlenmesine yönelik stratejilere ihtiyaç vardır.
3.1.
Araştırma
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
3.1.1.
BAP Koordinasyon Biriminin kurumsal ve organizasyonel yapısının TCE’ye duyarlı olması
| BAP Koordinasyon Biriminin TCE’ye duyarlı ilkelere sahip olması
| TCE’ye duyarlı BAP Koordinasyon Birimi vizyon, misyon, değerler ve ilkeleri
| Rektörlük
| 2023-2027
|
BAP komisyonu gibi araştırma geliştirmeye yönelik birimlerde görev alan ekibin TCE’ye duyarlı olarak yeniden yapılandırılması,
| BAP komisyonu ve TTO yönetim kurullarında üyelerin görevlendirilmesinin TCE gözetilerek yapılması
|
TCE ve ilgili konularda önerilen projeler için konuyla ilgili çalışmaları olan uzmanlardan oluşan bir uzmanlık grubunun kurulması
| Fakülte uzmanlık gruplarından farklı olarak, BAP bünyesinde bir toplumsal cinsiyet uzmanlık grubu kurulması
|
3.1. Araştırma
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
3.1.2.
Yerel düzeyde cinsiyet eşitliğine dayalı istihdamın arttırılması ve kariyer ilerlemelerinde cinsiyetçi yaklaşımların ortadan kaldırılmasına yönelik toplumsal farkındalık projelerinin yapılması ve eğitim programlarının
düzenlenmesi
| Bilimsel Araştırma Proje desteklerinde TCE alanında yapılan sosyal sorumluluk projelerine öncelik verilmesi
| TCE alanında yapılan lisansüstü projelerin ve sosyal sorumluluk projelerinin sayısı
| Rektörlük,
Fakülte/Enstitü/MYO,
DOUKAM,
SEM,
Kariyer Merkezi
| 2023-2027
|
3.1. Araştırma
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
3.1.3.
Toplumsal cinsiyete duyarlı araştırma faaliyetlerinin izlenmesi
| Desteklenen proje ekiplerinin, cinsiyet eşitliği bakımından izlenmesi
| Toplumsal cinsiyet odaklı araştırma sayısı,
Araştırma bütçelerinden yararlanan akademik personelin cinsiyet dağılımlarının izlenmesi
| Rektörlük
| 2023-2027
|
TCE ve ilgili konuların göstergelerini içeren raporların hazırlanması
| BAP Koordinasyon Birimi Faaliyet Raporundaki göstergeler,
BAPSİS proje raporları sayfasında yıllık olarak paylaşılan veriler
|
3.2.
Öğretim Süreçleri
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
3.2.1.
Akademik personel ve öğrencilerin ayrımcılık karşıtlığı ve TCE endekslerinin belirlenmesi ve izlenmesi
| Akademik personel ve öğrencilerin ayrımcılık karşıtlığı ve TCE’ye yönelik farkındalıklarının belirlenmesi ve izlenmesi
| Anket ve/veya derinlemesine görüşme yöntemlerini içeren mevcut durumu belirlemek üzere planlanmış bir proje raporu
| Rektörlük,
Fakülte/Enstitü/MYO,
DOUKAM,
Öğrenci İşleri Müdürlüğü
| 2023-2027
|
Akademik personel ve öğrencilerin ayrımcılık karşıtlığı ve TCE endekslerini geliştirmek için çalışmalar yapılması
| Akademisyen ve öğrenciler için farkındalık ve duyarlılık düzeylerini arttırmaya yönelik seminer, çalıştay, panel, konferans sayısı
|
Öğrencilerin program seçimlerinin, cinsiyete göre ayrıştırılmış nitel ve nicel analizlerinin yapılması ve izlenmesi
| Yeni kayıt olan tüm öğrencilere oryantasyon programında TCE konusunun sunulması,
Yükseköğretim Program Atlası verilerinin birimler bazında yıllık olarak izlenmesi
|
| | | | |
3.2.
Öğretim
Süreçleri
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
3.2.2. Eğitim ve öğretim yapısının TCE’ye duyarlı olması
| Ön lisans/Lisans ve Lisansüstü müfredata TCE ve ilgili konularda alan içi/alan dışı seçmeli derslerin dahil edilmesinin teşvik edilmesi
| Kılavuzun ders içeriklerinde ve planlarında uygulanmasına yönelik farkındalık faaliyetleri,
Her Fakülte/MYO ders programında en az 1 alan içi/alan dışı seçmeli dersin bulunması,
Alan dışı ders havuzunda TCE ve ilgili konulardaki ders sayısı
| Rektörlük,
Fakülte/Enstitü/MYO,
DOUKAM,
Öğrenci İşleri Müdürlüğü
| 2023-2027
|
Ön lisans/Lisans/Lisansüstü danışmanlık mekanizmalarına TCE bakış açısının dâhil edilmesi
| Danışmanlık yapan öğretim elemanlarına yönelik düzenlenmiş bilgilendirme toplantıları
|
TCE ve ilgili konularda kariyer yapmak ya da kendisini geliştirmek isteyen öğrenci ve akademisyenler için lisansüstü eğitim programının açılması
| TCE ve/veya ilgili konularda tezli/tezsiz bir lisansüstü program
|
4.
İşe
Alım ve Kariyer İlerlemesinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Doğuş Üniversitesi, toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasında örnek kurum olmayı ve topluma liderlik etmeyi hedeflemekte, akademik/idari personel ve öğrenciler için Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine dayalı, ayrımcılığın olmadığı güvenli
ve destekleyici bir çalışma ortamının yaratılmasını ve sürdürülebilir kılınmasını amaçlamaktadır. Doğuş Üniversitesi bu amaçları gerçekleştirirken iç ve dış paydaşların işbirliğine yönelik
stratejilere ihtiyaç duymakla birlikte şeffaf, adil ve toplumsal cinsiyete duyarlı yapılanma ilkelerine bağlı kalır.
4.1. İşe Alım Süreçleri
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
4.2.1.
Personel işe alım süreçlerinin ilgili yasal düzenlemeler çerçevesinde şeffaf, adil ve tarafsız olarak yürütülmesinin güvence altına alınması
| İşe alım süreçlerinde cinsiyet eşitliği için gerekli kontrol ve denetim mekanizmalarının uygulanması
| İşe alım süreçlerinde cinsiyet eşitliği için gerekli kontrol ve denetim mekanizmalarına ait uygulamaların değerlendirme raporunun oluşturulması
| Rektörlük,
Personel Müdürlüğü
| 2023-2027
|
4.2.2.
Mülakat süreçlerinin uygulandığı işe alım süreçlerinde ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yapılan personel alımlarında cinsiyet eşitliği dengesinin gözetilmesi
| İşe alım süreçlerinde cinsiyet eşitliği dengesinin gözetilmesinin sağlanması için kurum içi teşvik edici süreçlerin tasarlanması ve sürdürülebilirliğin sağlanması
| İşe alım süreçlerinde kurum içi teşvik sistemlerine ait yapılan düzenlemelerin sayısı,
İdari ve akademik kadrolarda cinsiyet eşitliği dağılım oranı
| Rektörlük,
Personel Müdürlüğü
| |
4.2.3.
İş ilanlarında işin niteliği de dikkate alınarak TCE’ye duyarlılığın sağlanması
| Personel istihdamına yönelik açılan ilan metinlerinde kullanılan dilin, TCE çerçevesinde gözden geçirilmesinin ve cinsiyet tarafsızlığına olanak verecek şekilde yazılmasının sağlanması
| Personel istihdamına yönelik açılan ilan metinleri,
Personel istihdamına yönelik işe alımlarının raporlanması
| Rektörlük,
Personel Müdürlüğü
| 2023-2027
|
4.2.4.
Çalışanların istihdamı ve kariyer ilerlemesinde TCE alanında faaliyet gösteren yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde kuruluşlar ve STK’larla ortak çalışma ve projeler çerçevesinde işbirliği
yapılması
| Yaşam boyu öğrenme kapsamında diğer kurum, kuruluş ve STK’larla iş birliği içerisinde yerel halka yönelik bilinçlendirme eğitimlerinin verilmesi
| İşbirliği yapılan proje sayısı,
Topluma yönelik yapılan eğitim sayısı
| Rektörlük,
Fakülte/Enstitü/MYO,
DOUKAM,
SEM
| 2023-2027
|
4.3.
Personelin Kariyer İlerlemesi
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
4.3.1.
İlgili mevzuat hükümleri çerçevesinde personelin doğum/babalık/nikâh/süt iznini kullanmasının güvence altına alınması
| Personele doğum/babalık/nikâh/süt izni hakkında bilgilendirme yapılması ve bu izinlerin kullandırılmasının teşvik edilmesi
| Konu hakkındaki mevzuat ve yönergelerin Web sayfasında yayınlanması
| Rektörlük,
Personel Müdürlüğü,
Bilgi İşlem Merkezi
| 2023-2027
|
4.3.2.
Kurum personeline kariyer planlaması konusunda toplumsal cinsiyet eşitliğini destekleyici hizmetlerin sunulması
| İdari ve akademik personele yönelik kariyer gelişimini destekleyici hizmet içi eğitim programlarının organize edilmesi.
Personelin kariyer ilerlemesine yönelik eğitim programlarının hazırlanması için bütçenin belirli bir oranının ayrılması ve Stratejik Planda bu yönde gerekli düzenlemenin yapılması
| Düzenlenen hizmet içi eğitim programlarının sayısı
Faaliyetlerin finansmanı için bütçeden ayrılan oran
| Rektörlük,
Personel Müdürlüğü,
Kariyer Merkezi,
SEM
| 2023-2027
|
4.4.
Öğrencilerin Kariyer İlerlemesi
|
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
4.4.1.
Cinsiyet dağılımının dengesiz olduğu programlarda cinsiyet eşitliğinin dengelenmesi ve meslek seçiminde toplumsal cinsiyet kalıp yargılarının ortadan kaldırılması için farkındalık çalışmalarının yapılması
| Öğrencilere yönelik TCE farkındalık eğitimlerinin verilmesi,
TCE’nin dengelenmesi ve meslek seçiminde kalıplaşmış yargıların ortadan kaldırılması için ilgili alanda başarılı olmuş mezunların davet edildiği söyleşilerin organize edilmesi,
TCE alanında faaliyet gösterecek öğrenci kulübünün kurulması
| Yıl içerisinde öğrencilere yönelik düzenlenen etkinlik sayısı,
TCE alanında çalışan mezunlarla söyleşi sayısı,
TCE alanında faaliyet gösteren bir öğrenci kulübü
| Rektörlük,
Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı,
Öğrenci İşleri Müdürlüğü,
Kariyer Merkezi,
Fakülte/Enstitü/MYO
| 2023-2027
|
4.4.2.
Kariyer ilerlemelerinde TCE bağlamında dezavantajlı öğrenci gruplarına özel destekleyici hizmetler sunulması
| Bütün dezavantajlı gruplara yönelik kariyer planlaması ve mentörlük hizmeti verilmesine yönelik program hazırlanması
Gelir düzeyi düşük olan öğrencilerin okula devamlarının sağlanması amacıyla ek desteklerin verilmesi için (kısmi zamanlı öğrenci istihdamı/yemek bursu) gerekli düzenlemelerin yapılması
| Bütün dezavantajlı gruplara yönelik hazırlanmış mentörlük programı
Kısmi zamanlı öğrenci istihdamı ve burs gibi olanaklarda TCE’ye duyarlı kurumsal düzenlemeler
Gelir düzeyi düşük olan öğrencilerin okula devamlarının sağlanması amacıyla ek destek sağlanan öğrenci sayısı
| Rektörlük,
Kariyer Merkezi,
Sağlık, Kültür ve Spor Hizmetleri Müdürlüğü
| 2023-2027
|
5.
Toplumsal
Cinsiyete Dayalı Şiddetin Önlenmesi
Doğuş Üniversitesi, kurumsal kimliği itibariyle de toplumsal cinsiyete duyarlı bir yapıya sahiptir. 2019 yılında kurulan Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi ile de özellikle kadınlara yönelik ayrımcılığın önlenmesi
konusunda önemli bir adım atmış ve bu birim öncülüğünde yapılan çalışmalarla da üniversitenin akademik-idari personeli ile konulara ilgi duyan herkese farkındalık kazandırmayı amaçlamıştır. Bu çalışmaların
kapsam ve niteliğine rağmen toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı mevcut mekanizmaları sürdürebilmek için bazı düzenlemelere ihtiyaç vardır.
Hedef
| Eylem
| Göstergeler
| Sorumlu Birim
| Hedeflenen Dönem
|
5.1.
Kurumun politikasını oluşturmak
| Politika belgesi hazırlanması
| Web sayfasında yayınlanmış TCE politika belgesi
| Rektörlük,
DOUKAM
| 2023-2027
|
5.2.
Stratejik planda kadına yönelik şiddetle mücadele konusunda tanımlanmış hedef ve faaliyetlerin yer alması
| Stratejik planda kadına yönelik şiddete ait göstergelere yer verilmesi
| İdare Faaliyet Raporu
| Rektörlük,
DOUKAM
| 2023-2027
|
5.3.
Toplumsal cinsiyete duyarlı akademisyenler mezunlar ve bireyler yetiştirmek
| Ön lisans / Lisans / Lisansüstü düzeyinde TCE derslerinin ve programlarının açılması
| Toplumsal cinsiyete duyarlı akademisyenler mezunlar ve bireyler yetiştirmek
| Fakülte/ Enstitü/ MYO,
Öğrenci İşleri Müdürlüğü
| 2023-2027
|
5.4.
Farkındalık çalışmaları
| Toplumsal cinsiyet kimliği ve cinsiyet kimliğinin tanımlanması, cinsiyet özellikleri, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyete dayalı şiddet ve tanımlarının yapılması,
Farkındalık ve bilinç yükseltme eğitimleri düzenlenmesi ve bilgilendirici sosyal medya platformlarının kurulması
| Hazırlanmış ve paylaşılan kitapçık, broşürler,
Düzenlenen eğitimlerin sayısı
| DOUKAM
| 2023-2027
|
5.5.
Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Destek Birimi
| Birimin kurulmasına yönelik çalışmalarda bulunmak
| İlgili birimin kurulması
| Rektörlük
| 2023-2027
|